Het lot was me gunstig gezind geweest. Vlak voor de start van de het CST regime had ik een tweedaagse opdracht in de Ardennen in een poepsjiek hotel. We hadden er hard gewerkt en daarnaast genoten van het samenzijn met collega’s in een mooie omgeving, geslapen in een goed bed, ontzettend goed gegeten en lekkere wijn gedronken. Gisteren was het
Als iedereen belletjes doet rinkelen, hoeft niemand de klok te luiden
Wat als organisatie zichzelf corrigerende systemen zouden zijn op ethisch en deontologisch vlak doordat mensen de reflex hebben om van zodra iets scheef voelt, het aan te kaarten?
Wat als iedereen wat sneller bellen deed rinkelen?
Ode aan meerstemmigheid
Hoe meerstemmigheid verrijkend werkt. Welke spelregels nodig zijn om te komen tot bredere en diepere debatten.
GIJ ZULT NIET UITZIEKEN
Over de zin van (half)ziek zijn, naar aanleiding van de Werelddag voor Veiligheid en Gezondheid op het werk op 28 april.
Notes on surfing and improvisation
2019 March 29, Huanchaco Peru Improvisation, surfing and football The title of this article is inspired from a book I took with me on a surftrip to Peru: “Impro: Dynamics of the unexpected – notes on impro and football”. I love this book and warmly recommend it to all improvisers. I think it’s a very smart and beautiful work. It
Hoeveel scripts speel jij in het leven?
Theater zonder script Een van de makkelijkste manieren om improvisatietheater te omschrijven is zeggen dat het theater is, maar dan zonder vooraf vastgelegde tekst. Eigenlijk helemaal zonder script, om het in theatertermen te zeggen. Want theater is natuurlijk meer dan tekst. Acteurs voeren ook handelingen uit, manipuleren objecten en gebruiken mimiek. In improvisatietheater ontstaat dat allemaal on-the-spot. Is het dan theater
Improvisatietheater op kot
Improvisatie voor studenten Sinds vorig jaar begeleid ik een Living Impro programma in een studentenhuis. Niet zomaar een studentenhuis. Lerkeveld en Dondeynehuis vormen samen een project van de KU Leuven. Wie er verblijft kiest ervoor om naast de eigen studie, activiteiten en programma’s te volgen die de blik op de wereld ruim houden en de persoonlijke ontwikkeling extra voeden. En
Kan je eigenlijk feedback vragen?
“Ik wil graag wat meer persoonlijke feedback.” Cursisten in improvisatiereeksen. “Geef me eens wat feedback.” Trainers, coaches of consultants vlak na een prestatie waar je getuige van was. Ik kan me soms overvallen voelen door de overmatige of plotse vraag naar “feedback”. Dat heeft me het afgelopen jaar vaak bezig gehouden. Want kom, feedback dat is toch voor altijd en overal?
Niet opwinden a.u.b.
Ik vraag me soms af of de marketingwereld het “serieus” meent. De eerste keer dat ik het woord “customer excitement’ hoorde kreeg ik haast de slappe lach, en keek mijn opdrachtgever me licht verontschuldigend aan, zij had het niet bedacht. Wellicht is het niet toevallig dat ik het nog niet vertaald heb zien passeren. Klantenopwinding, het zou zo potsierlijk zijn.
Geweldige communicatie
Ik ben heel erg fan van geweldloze communicatie, maar niet van de naam. Het klinkt alsof het zacht en gemakkelijk is, maar het vereist eigenlijk best wat kracht in je spreken en een hoop moed. De improvisatie-oefeningen die ik in dat kader gebruik, stoelen op authenticiteit en verbinding met je emoties. En ook al is het aangewezen dat emoties niet met je aan
Viewpoints: live and let live
This is a blog about an improvisation method I love very much. About 15 years ago I discovered “Viewpoints for dance and theatre” during a weekend workshop (Wisper, Gil Renders). “The seed of the entire work of The Six Viewpoints is found in the simple act of standing in space. From this perspective the artist is invited to read and be
Theory U en de Steinerpedagogie: denken-voelen-willen
Op naar het secundair onderwijs Vorig jaar deze periode was behoorlijk turbulent op vlak van onderwijskeuzes. Jorik zat in het zesde leerjaar, de deur van de grote saaie onderbenutting van tijd, energie en kansen van zes jaar middelbaar onderwijs ging bedreigend open. Ik vind over het algemeen het secundair onderwijs volledig onderaan bungelen in de kwaliteitsranking van onze onderwijsniveaus, en
Er mogen zijn voor de ander is ook deel van zelfzorg.
Ik las bij het ontbijt de laatste blog van Saskia Van Nieuwenhove. Blogs van SVN maken mijn ontbijt niet aangenamer, maar ze maken me wel wakkerder dan koffie dat kan. In haar blog fulmineert ze tegen het zelfredzaamheidbetoog van Duhal Zemir. Ze beschrijft de kilheid in de hulpverlening in vergelijking met vroeger. Ik lees over een verplichte cursus “professionele afstand” en verslik
Help, mijn kind wil vlogger worden.
Dat is exact wat ik op een gegeven moment typte in de Google zoekbalk. Ik vind het vlogfenomeen waar kinderen opvallend gek op zijn, zo los uit mezelf, onnozel en wat ik ervan zie vind ik langdradig. Omdat het een digitaal fenomeen is en ik toch al 42 jaar ben, weet ik ook dat ik op mijn hoede moet zijn
Wat je van leren leren kan
Mijn eerste beroepsactiviteit was leraar lager onderwijs. Vijf jaar lang heb ik de derdegraadsklas in een Freinetschool begeleid. En ook al heb ik het niet lang uitgezongen binnen de schoolmuren, “leren” heeft me nooit meer los gelaten. Als trainer, als moeder, als lid van een schoolbestuur. In mijn trainingen gaat dan ook veel aandacht, impliciet en expliciet, naar het leerproces (individueel en
Deep Democracy: de stem van de minderheid eren
Een gesprek over de essentie van improvisatieprincipes met iemand bracht me een jaar geleden naar de opleiding Deep Democracy. Ik raakte, doorheen een pittige weerstand weliswaar, ontzettend verknocht aan deze mooie methodiek. Deep Democracy is vooral een besluitvormingsproces voor groepen. Het eert de stem van de minderheid door de wijsheid ervan toe te voegen aan de stem van de meerderheid. Het laat
TADA! Improvisatietheater in het Toekomstatelier de l’ Avenir.
Toekomstatelierdelavenir (TADA) is een prachtig initiatief in Brussel. Het is een zaterdagschool waar kinderen drie jaar lang naartoe komen om op ervaringsgerichte wijze te leren over de enorme variatie in leven & werk van volwassenen uit allerlei milieus. Op die manier breiden ze hun beelden over toekomstmogelijkheden uit. De twaalfjarigen doorlopen momenteel het vak “Performing Arts” (andere vakken zijn bijvoorbeeld recht, zorg, handel).
Zonnewende: tijd van reflectie
“Met Sint-Jan, draait het blad zich om.” Vanaf vandaag zakt de zon weer stelselmatig naar beneden op de horizon. Hoewel we op vlak van weer nog weinig zomerse uitspattingen hebben ervaren, begint volgens oude tradities een periode waarbij men de blik van buiten langzaamaan terug naar binnen richt. Reflectie: wat voor oogst zijn we aan het binnenhalen? Wat hebben onze
Het accent op improvisatie in improvisatietheater
In improvisatietheaterland valt momenteel enorm veel aandacht waar te nemen die gaat naar acteerskills. Thematische workshops gaan vaak over het verrijken en verfijnen van personages, authentiek spelen, emoties, fysiek spel. Absoluut toe te juichen, want het medium waarin je improviseert – tenminste als je het voor een publiek wil brengen – dien je voldoende te beheersen en te blijven verfijnen, of het
Creatief denken? Drop the box!
Reviewing a translation to english of an article I wrote in dutch, I encountered the saying “Think out of the box”. Which was un understandable though not the literal translation of my words. That would have been impossible since I am allergic to tell people they have to think out of the box. When I see people try to think out of